دیرگدازها
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:50 | بازدید : 1544 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

دیرگدازها

دیرگدازها

شرح :

محصولات دیرگداز، مواد سرامیکی غیر فلزی هستند که دیرگدازی بالاتر از ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد دارند. در عمل دمای مخروط زگر جز اینکه پایداری و دوام را در حرارت نشان می‌دهند، اهمیت زیادی ندارند بنابراین با وجود اینکه برخی از محصولات در این تعریف نمی‌گنجند، اما به عنوان دیرگداز شناخته می‌شوند. بطورکلی می‌توان محصولاتی را که در دماهای بالا (بین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد) در دستگاه‌ها، کوره ها و صنایع مختلف بکارگرفته می‌شوند را به عنوان دیرگداز توصیف کرد .


فایل : PDF

تعداد صفحات :۲۲

حجم : ۱mb

ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: دیرگداز , ,

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


دانلود جزوه ی مواد دیرگداز مهندسی متالورژی
دو شنبه 27 / 2 / 1393 ساعت 19:46 | بازدید : 6644 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

سرفصل مطالب این جزوه عبارتند از :

  • تعریف و طبقه یندی دیرگدازها
  • مبانی ترمودینامیکی دیرگدازها
  • تست های مربوط به دیرگدازها
  • جزئیات انواع مهم دیرگدازها

 

دانلود جزوه ی مواد دیرگداز مهندسی متالورژی


دانلود جزوه ی مواد دیرگداز مهندسی متالورژی زبان: فارسی
دانلود جزوه ی مواد دیرگداز مهندسی متالورژی دانلود با لینک مستقیم
دانلود جزوه ی مواد دیرگداز مهندسی متالورژی رمز فایل :www.iran30t.comdownload

موضوعات مرتبط: دیرگداز , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دیرگداز (Refractory)
پنج شنبه 4 / 2 / 1393 ساعت 17:41 | بازدید : 1176 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

منابع مختلف تعاریف متفاوتی برای دیرگداز (Refractory) ذکر کرده اند، که هر یک جنبه خاصی از دیرگداز ها را در نظر گرفته است. تعاریف قدیم تر، مواد نسوز را موادی می دانستند که دماهای بیشتر از 1500 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. تعریف کامل تر چنین است: مواد دیرگداز موادی اند که به عنوان مصالح ساختمانی کوره ها به کار می روند و می توانند خواص فیزیکی خود را در دماهای بالا و شرایط محیطی کوره حفظ کنند. بدیهی است که اهمیت یک دیرگداز فقط در پایداری حرارتی آن نیست، بلکه پایداری فیزیکی و شیمیایی آن در مقابل آثار مخرب محیط در دمای بالا نیز مطرح است. مثلا ممکن است نقطه ذوب یک دیرگداز حدود 2000 درجه سانتی گراد هم باشد، ولی نتواند مدت زیادی را در مقابل اثر سایشی و یا خوردگی مواد یا گازهای داغ دوام بیاورد.

در تعریف جامع تر مواد دیرگداز، حفظ خواص شیمیایی، فیزیکی، مکانیکی در محیط کوره مطرح است. به عبارت دیگر، دیرگداز ها موادی با نقطه ذوب و نقطه خمیری شدن زیادند که قادر به حفظ خواص شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی و ترمومکانیکی (خمشی، سایشی، شوک حرارتی و ...) در شرایط کاربردی و در دمای بالا باشند.

دیرگداز

 

تاریخچه دیرگداز ها

ویرایش
 
 
 
 

به لحاظ تاریخی کاملا معلوم نیست که ساخت مواد دیرگداز برای نخستین بار به دست چه کسی و در کدام کشور صورت گرفته است، اما احتمال می رود فینیقی ها و یا چینی ها پایه گذار این بخش از صنعت سرامیک باشند. بر طبق مدارک تاریخی، در ابتدا برای ساخت دیرگداز ها بیشتر از خاک های رسی معمولی استفاده می شد. از اوایل قرن نوزدهم میلادی به تدریج اندیشه افزودن مواد غیر پلاستیک به مواد اولیه مطرح شد که تاثیر بسزایی در کیفیت نهایی محصولات داشت. از این رو، با گذشت زمان محصولات بهتری وارد بازار شد. دستیابی به مواد اولیه مرغوب تر و خالص تر و استفاده از آن ها در صنایع دیرگداز گام بعدی در این راه بود و همزمان فنون ساخت نیز بهبود یافت که این دو در کنار هم به ارائه محصولات مناسب و مورد نیاز صنایع دیگر، از جمله صنایع تولیدی مادر، منجر شد، و نقش تعیین کننده ای در رشد این صنایع بر جای گذاشت.

در چهار دهه اخیر نیاز مبرم مصرف کنندگان مواد دیرگداز به استفاده ار محصولات جدید و مرغوب تر، موجب افزایش کمیت و کیفیت تولید انواع محصولات نوین دیرگداز ها شده است. گسترش تحقیقات همراه با مطالعات پیشرفته علمی – کاربردی باعث شد تا یافته های جدید محققان علم مواد وارد صنایع دیرگداز شود. تلفیق این عوامل باعث جهشی در گسترش صنایع دیرگداز، مخصوصا در چند کشور صنعتی شد.

صنعت نسوز در ایران در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی بسیار جوان است. برای مثال، شرکت سهامی دیدیر آلمان در سال 1834 میلادی ساخت مواد نسوز و دیرگداز را شروع کرد، در حالی که صنعت دیرگداز در ایران همراه با ورود صنعت سیمان به کشور شروع شد و برای اولین بار در سال 1318 (1937-1938) کارخانه نسوز امین آباد تهران با ظرفیت روزانه 5 هزار تن نسوز آغاز به کار کرد. با تاسیس کارخانه ذوب آهن اصفهان در سال 1350 که برای تولید فولاد به مقدار زیادی مواد نسوز احتیاج داشت، نخستین کارخانه بزرگ و مکانیزه تولید نسوز (کارخانه نسوز آذر فعلی) در کارخانه ذوب آهن اصفهان با ظرفیت اولیه تولید سالانه 40 هزار تن آجر و جرم در سال 1352 راه اندازی شد. ظرفیت تولید نسوز در کشور، از حدود 60 هزار تن در سال 1357، با رشدی بیش از چهار برابر نسبت به قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به سالانه 250 هزار تن افزایش افته است. شایان ذکر است که امروزه کل نیاز صنایع کشور به انواع فرآورده های نسوز سالانه 250 هزار تن برآورد شده است. با وجود واردات مقداری از نسوزهای مصرفی، پتانسیل صادرات سالانه چندین هزار تن انواع فرآورده های نسوز در داخل نیز فراهم شده است.

 

دیرگداز

 

 

کاربرد و اهمیت صنعتی دیرگدازها

ویرایش
 
 
 
 

عملکرد کوره های صنعتی متاثر از نوع نسوزها و دیرگداز هایی است که در آن به کار رفته است. مرغوبیت و خواص دیرگداز های مصرفی به همراه نصب صحیح آن ها، عواملی اند که عمر مفید و بازدهی کوره ها را مشخص می کنند. بررسی و شناخت دقیق و علمی دیرگداز ها به عنوان یک شاخص اصلی در صنایع مادر کشور، که مصرف کننده اصلی آن هاست، امری ضروری است. البته به کارگیری و نصب صحیح از آن ها استفاده نشود بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

مطالعاتی که بر روی مواد اولیه مصرفی و تکنولوژی تولید، خصوصا تکنولوژی های نوین و کاربرد فرآورده های نسوز، انجام شده، نشانگر این است که کشور ما به این بخش از صنعت سرامیک وابستگی شدیدی دارد. از طرف دیگر، با توجه به مشکلات ارزی و خریدهای خارجی، بدون تامین دیرگداز ها در داخل، بسیاری از صنایع داخلی که بدون مواد نسوز نمی توانند به کار ادامه دهند، با مشکلات جدی مواجه خواهند شد. حساسیت نسوز در بسیاری صنایع به حدی است که در دسترس نبودن آن موجب توقف کامل تولید می شود.

 

صنایع وابسته به نسوزها

ویرایش
 
 
 
 

تولید فرآورده های نسوز به دلیل کاربرد گسترده بودن و وابستگی شدید صنایع مختلف به آن ها، مخصوصا در صنایع زیر بنایی مثل صنایع فولاد، سیمان، آلومینیم، مس و شیشه اهمیت ویژه ای دارد. به همین دلیل تولید مواد دیرگداز همواره به عنوان کالایی استراتژیک مطرح بوده است و تکنولوژی پیشرفته تولید فرآورده های دیرگداز در دنیا منحصر به چند کشور صنعتی است.

با رشد و توسعه صنایع متالورژی در ایران، که تقریبا مصرف کننده 70 درصد مواد دیرگداز کشور است، تولید فرآورده های نسوز مورد توجه قرار گرفت.

نیاز به دیرگداز ها صرفا در ارتباط با حرارت نیست، بلکه عوامل دیگری نیز مطرح است، مانند استحکام (مخصوصا استحکام در دمای بالا) و مقاومت در برابر خوردگی (شیمیایی – فیزیکی).

صنایع متعددی در فرآیند تولید خود نیازمند مصرف دیرگدازند، که در زیر به بخشی از آن ها اشاره می شود.

  • صنایع آهن و فولاد
  • صنایع فلزات غیر آهنی (مس، آلومینیم، سرب، روی و ...)
  • صنایع شیشه
  • صنایع گاز
  • نیروگاه ها
  • کوره ها و ابزارآلات کوره در صنایع سرامیک های مصرفی
  • توربین های گازی
  • راکتورهای هسته ای
  • کوره های ساخت سیمان و آهک
  • کوره های زباله سوزی
  کاربرد دیرگداز

 

 

تقسیم بندی دیرگدازها

ویرایش
 
 
 
 

در جداول زیر تقسیم بندی های مختلف مواد دیرگداز بیان شده است.

 

درجه دیرگدازی
دیرگدازهای دمای پایین. مخروط زگر بین 19 تا 28
دیرگدازهای دمای متوسط. مخروط زگر بین 28 تا 30
دیرگدازهای دمای بالا. مخروط زگر بین 30 تا 33
دیرگدازهای دمای بسیار بالا. مخروط زگر بزرگتر از 33

 

نوع مواد اولیه
دیرگدازهای رسی و آلومینوسیلیکاتی
دیرگدازهای غیر رسی (اکسیدی و غیر اکسیدی)

 

خاصیت شیمیایی
دیرگدازهای اسیدی، مانند دیرگدازهای زیرکونیایی و مولیتی
دیرگدازهای قلیایی، مانند دیرگدازهای منیزیایی و دولومیتی
دیرگدازهای خنثی، مانند دیرگدازهای آلومینایی و SiC

 

روش تولید
دیرگدازهایی که با پرس تولید شده اند
دیرگدازهایی که با اکستروژن تولید شده اند
دیرگدازهایی که با پرس گرم تولید شده اند

 

نوع و شکل دیرگداز
دیرگدازهای شکل دار (آجر)
دیرگدازهای بی شکل (جرم ها، مواد پاشیدنی و کوبیدنی و ...)

 

ترکیب شیمیایی
دیرگدازهای سیلیسی و شبه سیلیسی
دیرگدازهای آلومینوسیلیکاتی
دیرگدازهای منیزیایی
دیرگدازهای حاوی منیزیا
دیرگدازهای کرومیتی
دیرگدازهای کربنی/ گرافیتی
دیرگدازهای حاوی کربن/ گرافیت
دیرگدازهای کاربید سیلیسیمی
دیرگدازهای زیرکونیایی و زیرکنی
دیرگدازهای حاوی زیرکونیا
دیرگدازهای عایق و بی شکل

 

موضوعات مرتبط: دیرگداز , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

سطح وبسایت چطوری در نظر میگیرید

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان Special reference Metallurgy و آدرس metallurgyy.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 384
:: کل نظرات : 16

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 8
:: تعداد اعضا : 955

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 176
:: باردید دیروز : 51
:: بازدید هفته : 229
:: بازدید ماه : 176
:: بازدید سال : 10325
:: بازدید کلی : 142631