آلیاژهای غیرآهنی :
آلیاژهای غیرآهنی آلیاژهایی*اند كه آهن و كربن در اجزاء تشكیل دهنده اولیه*ی آنها وجود ندارد. بعضی از آلیاژهای غیر آهنی متداول عبارتند از آلیاژهای :
•آلومینیوم
• مس
• برنج 
• برنز
•نیكل

آلومینیوم :

آلومینیوم برای ساخت محصولاتی نظیر وسایل آشپزخانه، هادی*های الكتریكی و ظروف غذا به كار می*رود. به علاوه*، در نتیجه*ی وزن سبك آن و مقاومت به خوردگی بالای آن برای ساختن اجزاء خودرو و صنایع هوانوردی استفاده می*شود.
برخی از خواص آلومینیوم عبارتند از :
• سبك وزن بودن 
• هدایت*گر الكتریكی و گرمایی خوب بودن
• براحتی با عناصر دیگر مثل مس (cu)، سیلسیم (Si)، منیزیم (Mg)، منگنز(Mn)، و روی (Zn) آلیاژ تشكیل می*دهد.
• داشتن مقاومت به خوردگی و اكسیداسیون بالا
• غیر مغناطیس بودن ولی داشتن قابلیت انعكاس انرژی گرمایی و رادیویی
• داشتن مقاومت كششی بالا ( (95-157 
• رنگ خاكستری روشن یا سفید مایل به آبی
• هم نرم و هم چكش*خوار بودن

برخی خواص متداول آلیاژهای آلومینیوم عبارتند از :




چگالی كم، هادی گرما و الكتریسیته، مقاومت به خوردگی
برخی آلیاژهای مهم آلومینیوم عبارتند از :
آلیاژ (Al-Si)*: وجود سیلسیم سیالیت و مشخصه*های ریخته گری آلومینیوم را افزایش می*دهد، افزایش محتوای سلیسیم، خواص مقاومت خوردگی و اكسیداسیون آن را بهبود می*بخشد. در عین حال افزایش سلیسیم ضریب انبساط گرمایی را كاهش می*دهد. این آلیاژ به خاطر مشخصه تحمل بالایش برای ساخت پیستون به كار می*رود.
آلیاژ (Al- Cu)*: وجود مس سختی و استحكام آلومینیوم را افزایش می*دهد. به علاوه، افزایش آن مقاومت خوردگی را نیز افزایش می*دهد. در نتیجه*ی استحكام بالا و مقاومت شوك بالا، این آلیاژ برای ساخت اجزاء ریخته گری هواپیما استفاده می*شود.
آلیاژ Y*: این آلیاژ شامل 4 درصد مس، 2 درصد نیكل، 5/2 درصد منیزیم و 5/91 درصد آلومینیوم است. این تركیب مواد آلومینیوم را برای داشتن استحكام بالا و مقاومت خوردگی در دمای بالا قادر می*سازد. این آلیاژ برای ساخت پیستون*ها و سرسیلندرها كه در معرض دمای بالا قرار دارند به كار می*رود.

مس :
مس خالص از كانه*هایش مثل گلانس Cu2s ، پریت*های مس (CuFes2)، مالاشیت و آزوریت بدست می*آید. از آن به طور گسترده برای ساخت رساناهای الكتریكی، میله*های اتوبوس، رادیاتورهای اتومبیل، سقف سازی، مجاری تحت فشار، كتری*ها و ظروف آشپزخانه به كار می*رود. برخی از خواص آن عبارتند از :
• رنگ قهوه*ای مایل به قرمز 
• غیر مغناطیس است 
• بسیار نرم و چكش خوار است 
• داشتن ضریب هدایت الكتریكی و گرمایی بالا 
• مقاوم به خوردگی است.

عناصر آلیاژ ساز مس، روی (Zn)، آلومینیوم (Al)، قلع (Sn)، بریلیوم (Be)، فسفر (P)، نیكل (Ni)، منگنز(Mn)، منیزیم (Mg)، و سیلیسیم (Si) هستند بعضی از آلیاژهای مهم مس عبارتند از :

آلیاژ مس- روی :
این آلیاژ حالتی از برنج است. اگر درصد روی كمتر از 36 درصد باشد، نتیجه برنج بسیار داكتیل و شكل پذیر خواهد شد. بنابراین، در ابتدا برای عملكرد شكل دادن ورق به كار می*رود. یك آلیاژ مس- روی با محتوای بالاتر از 36 درصد منجر به خصوصیتی از برنج می*شود كه ترد است و داكتیلیتی پایین دارد. خصوصیات متفاوت برنج می*تواند بوسیله*ی تغییر درصد روی در آلیاژ، رو به تكامل گذارده شود. جدول (5.5) تركیبات متفاوت مس و روی را با كاربردهایش نشان می*دهد.
جدول 5.5 انواع آلیاژهای روی، مس و كاربردهایشان
نام تجاری درصد روی كاربردها
برنج پایین 20 شكل دادن ورق، كار مربوط به فن معماری
برنج كارتریج 30 ابزار موسیقی، لوله سازی
برنج 3/35 اجزاء ماشین پیچشی
برنج 40 لوله*های متراكم كننده

آلیاژ مس- قلع (Cu-Sn):
این آلیاژ به عنوان برنز قلع نیز منسوب است.
این آلیاژ به طور ایده*آل حاوی كمتر از 12 درصد قلع است. افزودن قلع به آلیاژ استحكام آلیاژ را زیاد می*كند. اما افزایش بیش از 20 درصد قلع موجب تردی آلیاژ می*شود به علاوه *ی استحكام بالا، آلیاژهای مس- قلع حقرمه، مقاومت ساییدگی و مقاومت خوردگی دارند. در نتیجه*ی این خواص این آلیاژ برای ساخت یاتاقانها، چرخدنده*ها و اتصالاتی كه باید توانایی تحمل بار فشاری بالایی داشته باشند به كار می*رود.

آلیاژ مس- نیكل (Cu-Ni) *:
وجود قلع در این آلیاژ هدایت گرمایی بالا، دما و مقاومت به خوردگی ایجاد می*كند در نتیجه*ی این خواص آلیاژهای مس، نیكل برای ساخت محصولاتی نظیر مبدل*ها و سكه*ها به كار می*رود.

برنج:
برنج آلیاژی از مس و روی است. قابلیت انحلال تعادلی روی در مس حدود %38 است. و به شدت متأثر سرعت سرد كردن است. استحكام كششی برنج با افزایش مقدار روی افزایش می*یابد. افزایش بیش از 30 درصد روی به برنج فاز شكل می*گیرد كه استحكام كششی زیاد می*شود ولی داكتیلیتی كاهش می*یابد. برنج به دو نوع دسته بندی می*شود : برنج - برنج ، برنج حاوی كمتر از 30 درصد، روی است. برنج حاوی 30 درصد تا 44 درصد روی است. رنگ برنج به درصد روی موجود در آن بستگی دارد. برنج وقتی درصد روی كمتر از 20 درصد باشد قرمز به نظر می*رسد. اما رنگ برنج اگر درصد روی در حدود 20 درصد باشد زرد خواهد بود. خواص برنج عبارتند از :
نرم، داكتیل و چكش*خوار است. مقاومت خوردگی در شرایط آنیل شده خوبی دارد.
برای نورد سرد، كشش سیم و پرس كردن مناسب است.
انواع مهم برنج*های عبارتند از: طلای بدلی (برنج طلایی) : درصد روی بین 5 تا 15 درصد است. برنج طلایی برای لوله*های متراكم كننده*ها ( كندانسور)، سكه*ها و سوزن*ها بكار می*رود.

برنج فشنگ :
مقدار روی در حدود 30 درصد است، بسیار داكتیل و چكش*خوار است. برنج فشنگ بوسیله كشش عمیق، كشش، تیركاری، شكل دادن چرخشی و بوسیله*ی عملیات كارفشاری شكل داده می*شود.
برنج دریایی :
این برنج شبیه برنج فشنگ است. هر چند كه 1 درصد قلع در آن وجود دارد كه خواص مقاومت خوردگی برنج دریایی را بهبود می*بخشد. این نوع برنج برای مبدل*های حرارتی و لوله*های متراكم كننده*ها (كندانسورها) بكار می*رود.
خواص برنج عبارتند از :
مقدار روی بین 32 تا 40 درصد است، استحكام و سختی بالایی دارد، برای منظورهای ریخته*گری مناسب است، مقاومت خوردگی كمتری در مقایسه با برنج دارد.
انواع مهم برنج عبارتند از :
آلیاژ مونتز (برنج زرد) :
محتوای روی در فلز مونتز در حدود 40 درصد است. كه در محدوده*ی دمایی بین 600 تا 800 درجه سانتی*گراد كار ، اكستروژن و نورد می*شود.
به عنوان برنج 40-60 نیز شناخته می*شود. استحكام بالای 40- 35 و سختیPN120- 100 دارد. برای ظروف آشپزخانه، كار گرم، پیچ و مهره*ها، اجزاء پمپ*ها و لوله*های متراكم كننده*ها استفاده می*شود.
برنج كشتی :
این نوع برنج بوسیله*ی افزودن 1 درصد قلع به فلز مونتز شكل می*گیرد. افزودن قلع مقاومت خوردگی برنج را افزایش می*دهد. برنج كشتی حاوی 60 درصد مس، 39 درصد روی، و 1 درصد قلع است. برنج كشتی براس ساخت میل گاردان، و دسته پیستون و پیچ مهره*ها بكار گرفته می*شود. آن برنج كشتی، نام گرفته زیرا در ابتدا تنها برای كشتی جنگی بكار می*رفته است.
برنج سرب دار :
علاوه بر مس، روی برنج سربی حاوی 3/1 درصد سرب است. افزودن سرب خاصیت ماشین كاری برنج را افزایش می*دهد. در هر دو حالت مایع و جامد نامحلول است. به علاوه، افزایش سرب داكتیلینی و استحكام ضربه را كاهش می*دهد.

برنز :
برنز آلیاژی از مس و قلع است. اگر هر عنصر دیگری بجای قلع در مس وجود داشته باشد برنز آن عنصر نامیده می*شود. اگر آلومینیوم به مس افزوده شود، برنز آلومینیوم نامیده می*شود بعضی از انواع برنز عبارتند از :
برنز توپ (برنز قلع) : حاوی 20 درصد قلع، 2 درصد روی و 78 درصد مس است. حضور روی در آلیاژ توپ به عنوان اكسیژن زدا عمل می*كند و خاصیت سیالیت فلز را نیز بهبود می*بخشد. كه آن بطور وسیع برای ساخت بدنه توپ ها استفاده می*شود. برای ساخت چرخدنده*ها، یاتاقانها و لوله*ها نیز كاربرد دارد.
برنز فسفر :
این برنز حاوی فسفر به عنوان مهمترین جزء آلیاژی آن است. فسفر یك اكسیژن زدای خوب است. به علاوه خواص مكانیكی برنز را بهبود می*بخشد. برنز فسفر خاكستری بطور گسترده برای ساخت پل*ها، درجه*های سیمی و بُرس*های سیمی به كار می*رود برنز فسفردار ریخته گری شده برای ساخت چرخدنده*ها، بوش*ها و شیرهای كشویی به كار می*رود.
برنز آلومینیوم :
این آلیاژی از مس و آلومینیوم است. این نوع برنز محكم، داكتیل و چقرمه است. كه تحمل و مقاومت به خودگی خوبی نشان می*دهد. مقاومت خشكی بالایی دارد برنز با محتوای آلومینیوم كمتر بوسیله فرآیندهای كار سرد نظیر كشش، پرس و نورد ساخته می*شود داكتیلیتی و چكش*خواری خوبی دارد. استحكام كششی آن در حدود 35 است و سختی آن بین 80 تا 90 (VPN) است اینجا منظور از (VPN)* مقیاس تست سختی و یكرز است.

نیكل :

نیكل كاملاً داكتیل و چكش خوار است. سفید رنگ است، مقاوم به خوردگی و اكسیداسیون و هادی الكتریسیته خوبی است. آلیاژهای مهم نیكل عبارتند از :
آلیاژ هاست (هاستلوی) : حاوی 10 درصد سیلیس، 3 درصد مس و 87 درصد نیكل است. محكم، چقرمه و مقاوم به خوردگی است. هر چند كه قابلیت ماشین*كاری كمی دارد. برای سرد كن*ها (یخچال*ها)، لوله*های رآكتورها، خط لوله*ها و اتصالات در صنایع شیمیایی كاربرد دارد.
انوار:
آلیاژ آهن- نیكل با 36 درصد نیكل است. برای طول*های استاندارد، انواع اندازه*گیری* كننده*ها، بخش*های سنجه ها، متراكم كننده*های متغیر و پل*های مخصوص به كار گرفته می*شود.
اینكونل:
آلیاژی با قابلیت رسوب سختی است. بوسیله*ی افزودن 025/2 تا 75/2 درصد تیتانیوم و 4/0 تا 1 درصد آلومینیوم ساخته می*شود. در دمای حدود 800 درجه مستحكم*تر می*شود. به طور خیلی زیاد برای ساخت پل*ها و توربین*های گازی استفاده می*شود.
پرم الوی:
آلیاژ آهن- نیكل است. نفوذپذیری مغناطیسی بالایی دارد. حلقه*ی هیسترزیس كم و مقاومت ویژه*ی پایینی دارد. برای بارگذاری كویل*ها و در مدارهای ارتباط الكتریكی بكار می*رود.