طرز کار کوره کوپل
یک شنبه 16 / 3 / 1393 ساعت 20:29 | بازدید : 1687 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

بخش اول : کوره کوپل

ذوب کوره کوپل برای تهیه انواع چدن معمولی و چدن چکش خوار مناسب می باشد. اصولا دو نوع کوره کوپل وجود دارد: کوره کوپل سرد دم و کوره کوپل گرم دم. کوره کوپل سرد دم با حرارت هوای محیط  و کوره کوپل گرم دم با هوای پیش گرم شده کار می‌کند. گرمای هوای پیش گرم شده به طور کلی به 400 تا 600 درجه سانتی‌گراد می رسد.  درباره اندازه کوره کوپل در رابطه با راندمان کوره می توان به 6920 Din رجوع نمود.

الف- کوره کوپل هوای سرد ( سرد دم)

1-      ساختمان

در شکل 1، شکل ظاهری یک کوره کوپل سرد دم نشان داده شده است. کوره کوپل از یک جدار استوانه‌ای فلزی تشکیل شده است

 

به ادامه مطلب مراجعه کنیدچشمک

 

موضوعات مرتبط: کوره کوپل , ,

|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


طرز کار کوره زیمنس مارتین
یک شنبه 16 / 3 / 1393 ساعت 20:28 | بازدید : 2099 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

فولاد سازی درکوره زیمنس مارتین:

سرفصل مطالب:

1- تاریخچه کوره زیمنس مارتین

2- طرز کار کوره زیمنس مارتین

3- آجرهای نسوز مورد استفاده در کوره زیمنس مارتین

4- مواد شارژ کوره زیمنس مارتین

5- نقش عناصر موجود در چدن خام در فرایند فولاد سازی کوره زیمنس مارتین

6- تصویه مذاب توسط کوره زیمنس مارتین

 تاریخچه کوره زیمنس مارتین:

 

موضوعات مرتبط: کوره زیمنس مارتین , ,

|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


طرز کار کوره بلند
یک شنبه 16 / 3 / 1393 ساعت 19:59 | بازدید : 1756 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

اختلالات در کوره بلند

برآمدگی scaffolding

جریان عادی کار کوره بلند اغلب با تشکیل برآمدگی مختل میشود. این پدیده به علت آن ا ست که مواد در دیواره و پروفیل انباشته شده و به طرف مرکز کوره بلند پیشروی می‌کند.

پل زدن مواد شارژ شده در مقطع افقی و عمودی در امتداد قسمتی از دیواره نسوز مانع حرکت یکنواخت مواد به پائین میشود. این برآمدگی که توده‌ای جامد و نفوذ ناپذیر می‌باشد، میتواند درهر محلی از کارگاه گرفته تا بالای بدنه بوجود آید. (شکل 5)

عموماً برآمدگی از نظر محل اجزاء متشکله و چگونگی تشکیل، به دو دسته تقسیم میشود. Scaffold در نواحی کم حرارت که فازهای مایع بطور نرمال بوجود می‌آید در وسط و بالای بدنه ایجاد میشود. در مقابل scab در حرارت‌های بالا از نیمه سیالهای غلیظ با فازهای مایع در مناطق شکم و کارگاه تشکیل میشود.چون علت تشکیل scab و scaffold متفاوت ا ست ابتدا scaffold را مورد بحث قرار میدهیم.

کاهش سطح مقطع کوره بلند در محل تشکیل برآمدگی باعث کند شدن و یا وقفه در پائین آمدن مواد و افزایش سرعت گاز در نواحی بدون برآمدگی شود. نتیجه اینکه گاز خروجی بطور اعم و بالاخص در بالای قسمت بدون برآمدگی دارای حرارت زیاد خواهد بود.

 

 

 

شکل 5- مناطق مختلف را در کوره بلند نشان میدهد.

در یک حالت عملی مقدار co2 گاز دهانه از 3/13٪ به 9/11٪ و حد استفاده از co 8/33  به 1/305 و احیاء غیر مستقیم از 6/

موضوعات مرتبط: کوره بلند , ,

|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


چدن های ضد سایش
یک شنبه 16 / 3 / 1393 ساعت 19:56 | بازدید : 1768 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

الف : چدن ضد سایش پر کروم

در تجهیزاتی که عملیات سایش انجام می گیرد آلیاژهای آهنی با بیشترین کربن بهترین مقاومت سایشی را دارند . ولی به خاطر تنشهای متعددی که هنگام کار به وجود می آید باید ماده به کار رفته چقرمگی کافی برای جلوگیری از بروز عیوب گوناگون را داشته باشد . فولادهای غیر آلیاژی یا کم آلیاژ با کربنی حدود 4/0% در حالتی که ساختارشان مارتنزیتی است چقرمگی پایینی دارند . چدن های سفید غیر آلیاژی که اغلب کاربید موجود در آنها سمنیتت است سالها به علت مقاومتی که در مقابل سایش دارند مورد استفاده قرار گرفته اند . با این حال در موارد متعددی استفاده از آنها رضایت بخش نبوده است . ضعف این چدن ها در ساختارشان است . فاز کاربید یک شبکه پیوسته ای را در اطراف دانه های آستنیت تشکیل داده و موجب تردی و ترک خوردن می گردد . افزایش یک عنصر آلیاژی که کربن را به صورت کاربیدی غیر از سمنتیت با سختی بیشتر و خواص مطلوبتر درآورده ونیز مقداری کربن زمینه را کاهش می دهد ، موجب بهبود همزمان چقرمگی


و مقاومت سایشی می شود . عنصری که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد کروم است و کاربید آن بیشتر به صورت M7

موضوعات مرتبط: چدن های ضد سایش , ,

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


تشریح مشخصات مواد قالبگیری
یک شنبه 16 / 3 / 1393 ساعت 19:52 | بازدید : 1248 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

مواد افزودنی به ماسه ماهیچه-قالبگیری

 مواد قالبگیری
در این بخش به تشریح اجزای اصلی مخلوط ماسه قالبگیری یعنی ماسه،چسب،آب و مواد افزودنی پرداخته می‌شود.


قسمت اول)مواد قالبگیری-ماسه:
طبق تعریف ماسه عبارت است از ذرات ریز مواد معدنی که قطر آنها از 0.05 تا 1 میلیمتر تغییر می کند.ماسه های مورد استفاده در انواع مختلف با توجه به:
- ترکیب شیمیایی
- درجه دیرگدازی
- نحوه توزیع دانه ها
- در دسترس بودن به کار گرفته می شوند.


انواع ماسه:
ماسه ها انواع مختلفی دارند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ماسه سیلیسی:این ماسه به طور گسترده‌ای در ریخته گری به کار میرود و عمده‌‌ترین ماسه مصرفی محسوب می شود.ترکیب اصلی آن سیلیس SiO2 است.
ماسه زیرکن:ماسه زیرکن که با فرمول ش

موضوعات مرتبط: مخلوط ماسه ماهیچه , ,

|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


چدن نشکن
یک شنبه 16 / 3 / 1393 ساعت 19:48 | بازدید : 1380 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

چدن های نشکن یا چدن های با گرافیت کروی ، خا نواده ای از چدن ها هستند و همانطور که از اسمشان پیداست شکل گرافیت درآن ها کروی است. همین کروی بودن گرافیت ها ، باعث افزایش استحکام و چقرمگی در مقایسه با چدن های با گرافیت ورقه ای می گردد .

 ریخته گری چدن نشکن :

 اصولاً چدن نشکن با افزودن منیزیم Mg در مذاب

تولید می شود.اصولاً چدن نشکن در مقاسیه با چدن با گرافیت ورقه ای ، تمایل به تبرید بیشتری دارد و برای بدست آوردن ساختار عاری از کاربید مخصوصاً در مقاطع نازک ، لازم است جوانه زایی با آلیاژ سیلیسیم انجام شود.

اندازه گرافیت می تواند روی خواص مکانیکی تاثیر بگذارد . اندازه گرافیت ها به دو پارامتر بستگی دارد :

1-  آهنگ سرد شدن یا اندازه سطح مقطع . چون مقاطع نازک سریع سرد  

می شوند ، تعداد بیشتری گرافیت کروی خواهند داشت .

2-  جوانه زنی باآلیاژ سیلیسیم، افزایش تعداد گرافیت های کروی و کاهش تمایل به تبریدی بودن مخصوصاً در مقاطع نازک را باعث می شود. افزایش مقدار جوانه زا باعث افزایش تعداد گرافیت های کروی می شود .

تاثیر عناصر آلیاژی در گرافیت کروی :

 تولید چدن نشکن یا چدن با گرافیت کروی عموماً با اضافه کردن مقادیرجزئی منیزیم به عنوان عنصری کروی کننده به مذابی

 

که دارای ترکیب شیمیایی مشابه چدن خاکستری می باشد انجام می گیرد ، منیزیم تنها عنصری نیست که می تواند نقش کروی کننده داشته باشد . عناصری نظیر کلسیم ، پتاسیم ، لیتیم ،لانتانیم ،و برلیم نیز می توانند ترغیب کننده گرافیت کروی باشند و دلیل استفاده از منیزیم به خاطر جنبه اقتصادی آن است .

عناصر بازدارنده گرافیت کروی نیز وجود دارند . از قبیل گوگرد ،سرب ،تیتانیم،اکسیژن،هیدروژن،ازت و...

 مقدار منیزیمی که می تواند وجود گرافیت های کروی را تضمین کند بسته به مقدار اکسیژن و گوگرد محتوای مذاب بین 0.03  تا 0.06  % میباشد در جه حرارت مناسب برای افزودن منیزیم به مذاب چدن معمولاً بین 1480 تا 1550 درجه می باشد .

نقش منیزیم در کروی کردن گرافیت ها :علت کروی شدن گرافیت ها مربوط به وجود مقدار کم ولی مشخص از عنصر منیزیم می باشد یا عناصر دیگر که باید در مرحله خاصی به مذاب چدن با ترکیب شیمیایی مشخص اضافه گردند . در چدن های نشکن تشکیل گرافیت های کروی را می توان در دو مرحله مجزا ( مرحله رشد و جوانه زنی ) قرار داد .جوانه زنی می تواند به دو صورت هموژن با خودی یا به شکل هیتروژن یا غیر خودی انجام گیرد .

نظریه کروی شدن گرافیت :

درموردرشد نقش عناصر کروی کننده زیاد می باشد . طبق نظریاتی اغلب محققین ضمن اعتقاد به جوانه زنی هیدروژن معتقدند که رشد گرافیت ها برروی جوانه های موجود از مرکز به سمت خارج انجام می گیرد .طبق نظریه رشد شاخه ای اعتقاد بر این است پس از تشکیل جوانه کریستال های گرافیت به صورت کاملاً دندریتی و شاخه ای رشد می کنند . یعنی از هر یک از جوانه های گرافیت چندین شاخه جدا می شود و این عمل تکرار می یابد .رشد این گرافیت ها مشابه رشد گرافیت ورقه ای می باشد ،منتها در مورد گرافیت ورقه ای تشکیل شاخه ها کمتر ، ولی در مورد گرافیت کروی به دلیل وجود عناصر کروی کننده تشکیل شاخه ها بیشتر است . در مورد نظریه حباب باید گفت که با نزدیک شدن به درجه حرارت انجماد مذاب ، اکسید های مختلف در مذاب شروع به رسوب کردن می نمایند . عناصر کروی کننده از طریق کم نمودن میزان اکسیژن موجود در مذاب مقدارواندازه حباب های گازی Co  را کنترل نموده و در نتیجه از متلاشی شدن آن ها جلوگیری مینماید که این امر با تاثیری که عناصر کروی کننده دارند . نهایتاً موجب کروی شدن گرافیت ها می شود ، یعنی گرافیت ها بر روی سطوح حباب ها گاز Co   می زندو رشد تا پر شدن کامل حباب از گرافیت ادامه می یابد .

جوانه زنی یا تلقیح در چدن با گرافیت کروی : این مرحله از مراحل ویژه و مهم در تولید چدن نشکن است که طی آن مواد ویژه ای در مقادیر کم و در آخرین مراحل ذوب به منظور کاهش تمایل به تشکیل کاربید و ترغیب تشکیل گرافیت به مذاب چدن افزوده می شود . این  جوانه ها در چدن نشکن عموماً آلیاژ فرو سیلیسیم می باشد که می تواند با وجود مقادیر کمی از عناصر نظیر Ca- Al-Cr-Br-  اثر بخشی بیشتری داشته باشند .

عوامل موثر در کروی شدن گرافیت :

 عوامل موثر در کروی شدن گرافیت ها : اصولا ًبه منظور دستیابی به گرافیت های کروی علاوه بر شارژ مناسب ذوب به روش صحیح و درجه حرارت فوق گداز مناسب اصلاح ترکیب ذوب از نظر میزان عناصر جوانه زنی مناسب ،مقدار عناصر کروی کننده یا منیزیم باقی مانده در مذاب عواملی محسوب می گردد که در کروی کردن گرافیت ها موثر می باشند .اشکال مختلف گرافیت کروی ، با وجود شرایط ذکر شده با اشکال مختلفی در چدن نشکن به وجود می آیند و به دلیل اینکه حداکثر قابلیت فرم پذیری و بیشترین میزان مقاومت در مقابل ضربه با وجود ساختارهایی که حاوی گرافیت های کاملاً کروی می باشد ، حاصل خواهد شد لذا بسته به شرایط تولید ممکن است شکل گرافیت ها از حالت کروی کاملا ً خارج گشته و به صورت های نا منظم در ساختار میکروسکپی چدن های نشکن ظاهر گردد .این اشکال از گرافیت های کروی به ترتیب زیر می باشد ؛1- گرافیت های نامنظم که گرافیت هایی هستند غیر کروی ودارای ظاهری نامنظم که تاثیر نامطلوبی بر خواص چدن نشکن دارند .دلیل تشکیل این نوع گرافیت :1- کم بودن جوانه ها و طولانی بودن زمان نگه داری مذاب پس از جوانه زنی  2- کمبود میزان منیزیم باقی مانده 3- به کارگیری مواد شارژ بسیار خالص ، زیرا وجود مقدارکمی عناصر نظیر مس ، آنتیموان ،آرسنیک و سریم باعث بهسازی شکل گرافیت ها می شود.

 2- گرافیت های فشرده ، گرافیت هایی هستندکه به صورت ورقه ای کوتاه و ضخیم می باشند و عواملی چون پایین بودن میزان منیزیم باقی مانده ، جوانه زنی نا مناسب ، انجماد سریع در قسمت های نازک به خاطر وجود عناصری مثل تیتانیم که باید مقدار تیتانیم درحد کمتر از 0.04 درصد باشد.

 3- گرافیت های چانگ یا خپل : این گرافیت ها شکل ظریفی از گرافیت بوده که در مقاطع قطعات ریختگی ظاهر می شود و شباهت به گرافیت های نوع E در چدن های خاکستری دارند.

عوامل به وجود آورنده :اول : به کارگیری سریم و استفاده از میش متال (50درصد منیزیم ،45درصدلانتانیم و باقی مانده فلزات باقی نادر)

دوم : مواد شارژ با خلوص بالا و کربن معادل بالا

4- گرافیت های ستاره ای : این نوع گرافیت ظاهر غیر کروی ،دارای شاخ وبرگ تیز،می باشد که دلایلی مثل ناکافی بودن میزان منیزیم ،وجود مقادیری کمی از عناصری نظیر سرب ، بیسموت ، آنتیموان در ترکیب چدن نشکن است .

 

موضوعات مرتبط: چدن نشکن-داکتیل , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


بحث کلی پیرامون تولید چدن نشکن(چدن گرافیت کروی)
یک شنبه 16 / 3 / 1393 ساعت 19:47 | بازدید : 1401 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

چدن نشکن یا چدن گرافیت کروی :

نام چدن نشکن بدلیل رسوب گرافیت به شکل کروی درزمینه آن است.عمل کروی شدن گرافیت درچدن نشکن از طریق افزودن مقادیرجزئی منیزیم به عنوان عنصری کروی کننده به مذابی که دارای ترکیب شیمیایی مشابه چدن خاکستری می باشد انجام می گیرد ولی با درصد گوگرد وفسفر کمتری است بدست می آید. منیزیم تنها عنصری نیست که می تواند نقش کروی کننده داشته باشد.و دلیل استفاده از منیزیم به خاطر جنبه اقتصادی آن است.عناصری نظیر کلسیم ، پتاسیم ، لیتیم ،لانتانیم ،و برلیم نیز می توانند ترغیب کننده گرافیت کروی باشند و عناصری نظیرگوگرد،اکسیژن،هیدروژن،ازت،سرب،تیتانیم،آرسنیک بازدارنده گرافیت کروی باشند.

 

 

موضوعات مرتبط: چدن نشکن-داکتیل , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


چدن نشکن-داکتیل
یک شنبه 16 / 3 / 1393 ساعت 19:46 | بازدید : 1263 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

چدن های نشکن یا چدن های با گرافیت کروی ، خا نواده ای از چدن ها هستند و همانطور که از اسمشان پیداست شکل گرافیت درآن ها کروی است. همین کروی بودن گرافیت ها ، باعث افزایش استحکام و چقرمگی در مقایسه با چدن های با گرافیت ورقه ای می گردد .

 ریخته گری چدن نشکن :

 

موضوعات مرتبط: چدن نشکن-داکتیل , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


متالوگرافی آلياژهای غير آهنی
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:52 | بازدید : 1432 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

برنج هاي ساده  (دوتايي)

برنج ها از آلياژهاي بسيار مفيد مس و روي و يکي از آلياژهاي مهم غير آهني مهندسي هستند که درکاربرد هاي صنعتي حداکثر 45 درصد روي د ارند . چنانکه از نمودار تعادل مس – روي پيداست ، مس دردرجه حرارت 952 درجه سانتي گراد مي تواند 32,5 درصد روي را در خود حل کند . اين مقدار وقتي کهدرجه حرارت کم شود ، بيشتر مي شود و در 454 درجه سانتي گراد مس حداکثر 39 درصد روي را درخود حل مي کند که اين مقدا ر در درجه حرارت 252 درجه سانتي گراد به 35 درصد 

موضوعات مرتبط: برنج , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


Castings Second Edition
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:51 | بازدید : 664 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

 

John Campbell OBE FREng
Professor of Casting Technology,
University of Birmingham, UK



فایل:rar
حجم: 10 مگابایت
تعداد صفحات: 354
 
 
موضوعات مرتبط: روش های ریخته گری , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دیرگدازها
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:50 | بازدید : 1543 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

دیرگدازها

دیرگدازها

شرح :

محصولات دیرگداز، مواد سرامیکی غیر فلزی هستند که دیرگدازی بالاتر از ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد دارند. در عمل دمای مخروط زگر جز اینکه پایداری و دوام را در حرارت نشان می‌دهند، اهمیت زیادی ندارند بنابراین با وجود اینکه برخی از محصولات در این تعریف نمی‌گنجند، اما به عنوان دیرگداز شناخته می‌شوند. بطورکلی می‌توان محصولاتی را که در دماهای بالا (بین ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد) در دستگاه‌ها، کوره ها و صنایع مختلف بکارگرفته می‌شوند را به عنوان دیرگداز توصیف کرد .


فایل : PDF

تعداد صفحات :۲۲

حجم : ۱mb

ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: دیرگداز , ,

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


ساختار سیلیکات ها
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:48 | بازدید : 1462 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

ساختار سیلیکات ها

شرح :

کانی­های سیلیکاتی عمدتاً از سنگ­های آذرین و دگرگونی هستند. همچنین سیلیکات­ها در ساختمان اغلب سنگ­های رسوبی مانند ماسه­سنگ­ها و شیل­ها وجود دارند. به­علاوه بعضی از آنها از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت و از پرمصرف­ترین مواداولیه در صنایع سرامیک می­باشند. کانی­ها می­توانند در طی واکنش­های بیوشیمیایی موجودات زنده نیز به وجود آیند. برای مثال پوسته سیلیسی رادیولرها و پوسته آهکی دوکفه­ای­ها و مرجان­ها از این گروه هستند. همچنین کانی­ها ممکن است بر اثر تجزیه مواد آلی حاصل شوند.

 

قالب بندی : PDF
تعداد صفحات :‌۲۷
حجم :‌ ۱MB

موضوعات مرتبط: اهن-کربن , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


ساختار سیلیکات ها
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:48 | بازدید : 1104 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

ساختار سیلیکات ها

شرح :

کانی­های سیلیکاتی عمدتاً از سنگ­های آذرین و دگرگونی هستند. همچنین سیلیکات­ها در ساختمان اغلب سنگ­های رسوبی مانند ماسه­سنگ­ها و شیل­ها وجود دارند. به­علاوه بعضی از آنها از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت و از پرمصرف­ترین مواداولیه در صنایع سرامیک می­باشند. کانی­ها می­توانند در طی واکنش­های بیوشیمیایی موجودات زنده نیز به وجود آیند. برای مثال پوسته سیلیسی رادیولرها و پوسته آهکی دوکفه­ای­ها و مرجان­ها از این گروه هستند. همچنین کانی­ها ممکن است بر اثر تجزیه مواد آلی حاصل شوند.

 

قالب بندی : PDF
تعداد صفحات :‌۲۷
حجم :‌ ۱MB

 

موضوعات مرتبط: اهن-کربن , ,

|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


کتاب آلیاژسازی مکانیکی
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:47 | بازدید : 1361 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

Mechanical Alloying

P.R. Soni

 

شرح :

روش آلیاژسازی مکانیکی و روش  نجماد  سریع دو فرایندی هستند که شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. روش انجماد سریع که در ابتدا به عنوان یک پروژه دانشگاهی در سال ۱۹۶۰ مطرح شد و بعد با بکاربردن آن به منظور تولید ورق های فرومغناطیسی آمورفی که در ورقه های هسته های ترانسفور ماتور استفاده داشت کاربرد صنعتی پیدا کرد. محدودیت های اندازه و شکل این روش باعث ابداع روش ویژه ریخته گری به نام MELT SPINNING شد. در مقابل روش آلیاژ سازی مکانیکی که در اوایل سال ۱۹۶۶ به منظور تولید سوپر آلیاژ های پایه نیکل و آهن با توزیع فاز سرامیکی در آن به منظور کاربرد در صنایع هوافضا توسعه یافت.

 

قالب بندی : PDF
تعداد صفحات :‌۱۶۴
حجم :‌ ۱٫۵mb

 

موضوعات مرتبط: آلیاژها , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


کوره های قوسی ذوب مجدد تحت خلاء
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:45 | بازدید : 1212 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

کوره های قوسی ذوب مجدد تحت خلاء

شرح : 

ذوب مجدد تحت خلاء قوس الکتریکی ، در مراکز تحقیقاتی و علمی مرتبط با آلیاژهای جدید و ویژه ای از قبیل سوپرآلیاژها و آلیاژهای دمای بالا وصنایع هسته ای کاربرد دارد .  این فرایند در ابتدا تنها برای سوپرآلیاژها استفاده می شد اما امروزه این روش در بسیاری از صنایع جهت تولید آلیاژهای مرغوب که ساختار یکنواخت ،  استحکام خستگی و تافنس بالا مورد توجه می باشد ، استفاده می شود .

فایل : PDF

تعداد صفحات : ۱۰

حجم : ۹۸۴ KB

 

موضوعات مرتبط: کوره قوس الکتریک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


انواع کوره های عملیات حرارتی
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:45 | بازدید : 1362 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

انواع کوره های عملیات حرارتی

شرح : 

کوره های عملیات حرارتی انواع مختلفی دارند که اساس و پایه کار و تولید حرارت آنها مقاومت الکتریکی ست ، هر چند که کوره های عملیات حرارتی شعله ای نیز در برخی موارد دیده می شود . در این کتابچه انواع این کوره ها معرفی گردیده است .

 

فایل : PDF

حجم : ۵۰۰kb

تعداد صفحات : ۳۰

 

موضوعات مرتبط: کوره عملیات حرارتی , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


جایگزین آهن در تکمیل قراضه برای شارژ کوره قوس
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:44 | بازدید : 1277 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

جایگزین آهن در تکمیل قراضه برای شارژ کوره قوس

شرح :

HBI یکی  از چند منبع جایگزین برای تامین آهن است که برای تکمیل قراضه بازیافت شده در شارژ کوره EAF مورد استفاده قرار می گیرد . منافع زیست محیطی و عملیاتی استفاده از آن در این مقاله ارائه شده است .

 

قالب بندی : PDF

تعداد صفحات :۸

حجم :۲mB

لینک دانلود

لینک کمکی

موضوعات مرتبط: کوره بلند , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کوره های ذوب القایی تحت خلاء ( VIM )
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:40 | بازدید : 2280 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

کوره های ذوب القایی تحت خلاء ( VIM )

 

شرح : 

فرایند ذوب القایی تحت خلا یکی ازروشهای معمول در متالورژی ثانویه است که برای تولید آلیاژهای تمیز با کیفیت شیمیایی دقیق وخلوص بالا مورد استفاده قرارمی گیرد. بسته به نوع کاربرد، طرحهای مختلفی از VIM وجود دارد. این کوره ها بطورکلی در انواع تک و دو محفظه ای وجود دارند. ظرفیت این کوره ها ازچند کیلوگرم برای کاربردهای آزمایشگاهی تا ١٠٠ تن برای مصارف صنعتی متغیر می باشد .  به منظور مطالعه بیشتر در این رابطه  دو کتابچه الکترونیکی فارسی  برای شما عزیزان آماده گردیده است .

 

فایل‌‌  : PDF
تعداد صفحات :‌۲۱
حجم :‌ ۲٫۹mb

لینک دانلود

لینک کمکی

موضوعات مرتبط: کوره القایی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خواص مکانیکی فولاد نورد گرم شده
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:38 | بازدید : 1404 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )
موضوع: گــزارش کــارهــا

 

 

خواص مکانیکی فولاد های نورد شده

 

 

شرح :

در سالهای اخیر استفاده از قاب فولادی سرد نورد شده با پانلهای سازه ای در ساخت ساختمان های تجاری و مسکونی با ارتفاع کم گسترش زیادی یافته است نسبت زیادمقاومت به وزن زمان ساخت و ساز کم مقاومت زیاد در برابر زلزله به خاطر وزن پایین دوستدار محیط زیست عایق صوتی و حرارتی از جمله مزایای این سیستم می باشد همچنین مشابهت این سیستم با قابهای سازه ای مرسوم مقاومت در برابر آتش پوسیدگی و موریانه توجه بسیاری از طراحان و سازندگان ساختمان را جلب کرده است این سیستم ساختمانی گزینه مناسبی برای ساخت ساختمانهای با ارتفاع کم و متوسط ازقبیل مدارس انبوه سازی مسکن ، فروشگاهها ساختمان های اداری ، آپارتمانها و هتلها می باشد اعضای فولادی سرد نورد شده در اشکال هندسی متنوعی ساخته می شود که معمولا این فرایند ساخت شامل شکل دادن به صورت غلتکی در دمای محیط و در برخی موارد به صورت پرسکاری و خمکاری می باشد.

 

 

قالب بندی : PDF
 
تعداد صفحات :‌۴۵
 
حجم :‌ ۵٫۵MB
 

 

لینک دانلود

لینک کمکی


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


گزارش کار آزمایشگاه عملیات حرارتی:
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:33 | بازدید : 2119 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

این گزارش کار شامل آزمایش های:

 

1 - انواع عملیات حرارتی و مطالعه محیط های خنک کننده بر خواص فولاد ها

2 - آزمایش اثر کربن بر سختی فولاد ها

3 - بررسی اثر زمان تمپر بر خواص مکانیکی (سختی) در فولاد های ساده کربنی

4 - عملیات حرارتی چدن ها

5 - سختی سطحی فولاد ها (سخت کردن سطح فولاد به روش کربن دهی جامد و برسی ساختار و سختی حاصل)

 

 

موضوعات مرتبط: آزمایشگاه عملیات حرارتی , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


گزارش کار آز شیمی تجزیه
شنبه 13 / 3 / 1393 ساعت 18:25 | بازدید : 1058 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

شامل :

 

1- آزمایش های انواع تیتراسیون

2 - آزمایش تعیین نرمالیته پرمنگنات پتاسیم (سختی آب)

3 - آزمایش اندازه گیری مقدار منگنز در چدن

4 - آزمایش اندازه گیری مقدار کرم در چدن

5 - آزمایش اندازه گیری مقدار نیکل

6- آزمایش اندازه گیری کاتیون ها               

موضوعات مرتبط: آزمایشگاه شیمی تجزیه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ماهیچه های دائمی
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 15:19 | بازدید : 1342 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

· ماهیچه سازی

ماهيچه قسمتي از قالب است که سوراخ و شکاف داخل جسم ريختگي را ايجاد مي کند و بيشستر به ماسه اي گفته مي شود که به وسيله جعبه ماهيچه ساخته شده است و پس ارز سخت شدن وخارج شدن آن از داخل جعبه ماهيچه مورد استفاده قرار مي گيرد.
ماهيچه هايي که از جنس مواد قالب و همزمان با قالب گيري به نام ماهيچه تر ساخته مي شوند از مفهوم حقيقي ماهيچه دور مي باشند.انواع ديگري از ماهيچه هاي فلزي وجود دارند که در قالب هاي دائمي مورد استفاده قرار مي گيرند و مباني ماهيچه سازي در مورد آنها مصداق ندارد.
هر ماهيچه شامل دو قسمت بدنه ماهيچه و تکيه گاه ماهيچه مي باشد.

انواع ماهيچه

ماهيچه هاي داخلي:وظيفه ماهيچه هاي داخلي تضمين فرم شکافها سوراخ ها و ساير قسمت هاي داخلي قطعه ريختگي مي باشد

موضوعات مرتبط: ماهیچه , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ريخته گري به روش لاست فوم:
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 15:16 | بازدید : 2253 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )
ريخته گري به روش لاست فوم:

ريخته گري به روش لاست فوم روشي جديد در توليد قطعات ريخته است كه از سال 1960 در حال گسترش است.اگرچه استفاده از اين روش در ساير بخش هاي ريخته گري به عنوان يك تكنولوژي كامل به يك رويا شبيه ا
 
 
موضوعات مرتبط: روش های ریخته گری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ریخته گری در قالب های دائم
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 15:2 | بازدید : 1788 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

موضوع : 

ریخته گری در قالب های دائم

آذر ماه سال 1392

فهرست مطالب                                                                        

ریخته گری :....................................................................................................................... 3

مزیت های ریخته گری :........................................................................................................ 5

محدودیت های ریخته گری :.................................................................................................... 6

ريخته گري در قالب هاي دائمي :.............................................................................................. 6

تقسيم بندي روش هاي ريخته گري در قالب هاي دائمي:.................................................................. 7

مزايا و محدوديت ها ريخته گري در قالب هاي ريژه :.................................................................... 7

فلزات و آلياژهاي مناسب براي ريخته گري در قالب ريژه:.............................................................. 8

ریخته گری تحت فشار :...................................................................................................... 11

مزایا و معایب ریخته گری تحت فشار :.................................................................................... 11

ماشين هاي ريخته گري تحت فشار با محفظه گرم :..................................................................... 12

ماشين هاي ريخته گري تحت فشار با محفظه سرد :.................................................................... 15

روش ريخته گري گريز از مركز افقي :................................................................................... 16

گرم کردن و خنک کردن قالب :.............................................................................................. 21

بررسی عیوب ریخته گری  :................................................................................................. 23

بررسي انواع عيوب ريخته گري در قطعات آلومينيومي ريختگي تحت فشار وبررسی جلوگیری از ان:      23

عيب سرد جوشي:............................................................................................................... 23

عيب نیامد:........................................................................................................................ 23

عيب مک هاي گازي:.......................................................................................................... 24

عيب مک هاي انقباضي :...................................................................................................... 24

عيب آبلگي:....................................................................................................................... 25

عيب مک هاي سوزني ( ريزمک):......................................................................................... 25

عيب ترک خوردگي:........................................................................................................... 25

عيب سخت ريزه:............................................................................................................... 26

عيب قطره هاي سرد :......................................................................................................... 27

طبقه بندي علل عيوب قطعات آلومينيومي ريختگي تحت فشار:........................................................ 27

علل عيب سرد جوشي:......................................................................................................... 27

علل عيب مک هاي گازي:.................................................................................................... 27

علل عيب مک هاي انقباضي:................................................................................................. 28

علل عيب آبلگي:................................................................................................................. 28

علل عيب مک هاي سوزني:.................................................................................................. 29

علل عيب ترک خوردگي :..................................................................................................... 29

علل عيب سخت ريزه :........................................................................................................ 29

علل عيب قطرات سرد :........................................................................................................ 30

بررسي روش هاي جلوگيري از ايجاد عيوب در قطعات آلومينيومي ريختگي تحت فشار :...................... 30

منابع :............................................................................................................................. 33

 

 

موضوعات مرتبط: روش های ریخته گری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


عملیات حرارتی فولادها
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 14:41 | بازدید : 1137 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )
 

عملیات حرارتی فولادها

دکتر محمد علی گلعذار

شرح :

گرم کردن و سرد کردن زمانبندی شدهٔ فلزات و سرامیک ها را به منظور بدست آوردن خواص مکانیکی و فیزیکی مطلوب، عملیات حرارتی می‌نامند. عملیات حرارتی برای تغییر خواص فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و به ویژه متالورژیکی مواد استفاده میشود. عملیات حرارتی برای مواد غیرفلزی مانندشیشه ها و شیشه سرامیک ها نیز بکار می‌رود .در این کتاب که توسط سایت ایران مواد اسکن و آپلود گردیده می توانید بخش های مهم این کتاب را در ارشیو خود داشته باشید .

توجه :  تنها قسمت های مهم از ۸ فصل این کتاب ارزشمند بصورت الکترونیکی تهیه شده است . برای مطالعه و حمایت از نویسنده این اثر کتاب را خریداری نمایید .

 

فایل‌‌  : PDF
تعداد صفحات :‌۱۶۸
حجم :‌ ۲۰mb

لینک دانلود

لینک کمکی

موضوعات مرتبط: عملیات حرارتی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


جزوه ریاضیات مهندسی
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 14:39 | بازدید : 974 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )
موضوع: جـزوه های درسـی

 

 

ریاضیات مهندسی

 

نام کتاب :  جزوه ریاضیات مهندسی

نویسنده : ناشناس

ناشر :  پارس بوک

زبان کتاب :  فارسی

تعداد صفحه :  53

قالب کتاب : PDF

حجم فایل : 721  Kb

توضیحات :   هدف کلی از ارائه این

موضوعات مرتبط: کارشناسی ارشد , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دفترچه سوالات کنکور ارشد مهندسی مواد ۹۱
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 14:39 | بازدید : 842 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )
موضوع: کنکور کارشناسی ارشد

 

 

سوالات کنکور ارشد مهندسی مواد ۹۱

کلید و پاسخنامه

شرح : 

دفترچه سوالات کنکور کارشناسی ارشد ۹۱  بهمراه کلید و پاسخنامه

قالب بندی : PDF
تعداد صفحات :‌۹
حجم :‌ ۴٫۵MB

 

موضوعات مرتبط: کارشناسی ارشد , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سوالات کنکور ارشد مهندسی مواد ۹۲
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 14:38 | بازدید : 922 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )
موضوع: کنکور کارشناسی ارشد

 

 

سوالات کنکور ارشد مهندسی مواد ۹۲

کلید و پاسخنامه

شرح : 

دفترچه سوالات کنکور کارشناسی ارشد ۹۲  بهمراه کلید و پاسخنامه

قالب بندی : PDF
تعداد صفحات :‌۹
حجم :‌ ۱٫۵MB

 

موضوعات مرتبط: کارشناسی ارشد , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سوالات کنکور كارداني به کارشناسی متالورژی 90
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 14:37 | بازدید : 1268 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )
موضوع: کنکور کاردانی به کارشناسی

 

 



سوالات عمومي :‌



سوالات تخصصي :‌


پاسخنامه سوالات عمومي و تخصصي :‌

 

 در ادامه مطلب

موضوعات مرتبط: کارشناسی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نمونه سوالات برای دانشجویان کاردانی متالورژی
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 14:30 | بازدید : 2415 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )
موضوع: کنکور کاردانی به کارشناسی

 

فایل : PDF

تعداد صفحات : 6

حجم :80kb

دانلودکنکور کاردانی به کارشناسی

موضوعات مرتبط: کارشناسی , ,

|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دانلود فیلم کوره قوس الکتریکی
یک شنبه 9 / 3 / 1393 ساعت 14:28 | بازدید : 1430 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

دانلود فیلم کوره قوس الکتریکی

 

شرح : 
 
 
کوره ی قوس الکتریکی کوره ای با حجم و قدرت بالا به منظور ذوب مقادیر ده ها تن فولاد می باشد . بطور کلی در ایران فولاد سازی به دور روش انجام می گردد ، روش کوره بلند و روش قوس الکتریکی که بدلیل مزایای عالی که در کوره قوس مطرح هست کارخانجات فولادسازی به سمت تولید فولاد ازین طریق سوق یافته اند . 
در این فیلم می توانید نمایی از کار این نوع کوره را مشاهده بفرمایید . 
 
فایل : mp4
حجم : 26mb
مدت : 3.15دقیقه
در ادامه مطلب

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دیاگرام فازی آهن-کربن
پنج شنبه 8 / 3 / 1393 ساعت 19:34 | بازدید : 1894 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

دیاگرام فازی آهن – کربن (Fe-C phase diagram) دیاگرامی تعادلی از کربن در محلول جامد آهن بوده که نشانگر تغییرات ساختاری آلیاژهای آهن – کربن نسبت به درجه حرارت می باشد. این دیاگرام بر حسب درصد کربن آلیاژ، درجه حرارت، سرد کردن یا گرم کردن بسیار آهسته رسم شده و به همین علت به آن دیاگرام تعادلی آهن – کربن می گویند.

نمودار تعادلی آهن-کربن راهنمایی ست که به کمک آن می توان روش های مختلف عملیات حرارتی را بررسی و مطالعه کرد. اما از آنجایی که بیشتر فولادهادارای عناصر آلیاژی دیگر می باشند و وجود این عناصر موقعیت مرزی بین مناطق فازی را نسبت به فولادهای ساده کربنی تغییر می دهد، از این نمودار تنها به عنوان راهنما استفاده می شود. نمودار آهن- کربن تحت فشار یک اتمسفر صادق بوده و در فشارهای بالاتر فصل مشترک های بین مناطق فازی تغییر مکان داده و فازهای جدید می تواند به وجود آید. مثلا؛ در مورد آهن خالص، در فشارهای بالا، آهن با شبکه کریستالی HCP موسوم به آهن اپسیلن ɛ به وجود می آید.

آلوتروپی های آهن

 

موضوعات مرتبط: اهن-کربن , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دیاگرام فازی مس و روی (Phase diagram of copper and zinc)
پنج شنبه 8 / 3 / 1393 ساعت 19:31 | بازدید : 3016 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

دیاگرام فازی مس و روی (Phase diagram of copper and zinc) مطابق شکل زیر است.

 

روی حلالیت زیادی در مس دارد و تشکیل محلول جامد α تا 39Zn در 456 درجه سانتیگراد می‌دهد. با افزایش مقدار روی محلول جامد دوم روی در مس تشکیل می‌شود که با فاز β نشان داده می‌شود. محلول جامد α ساختار FCC دارد. فاز و فازی β

موضوعات مرتبط: مس , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


دیاگرام فازی مس و سیلیسیم (Phase Diagram of Copper and Silicon)
پنج شنبه 8 / 3 / 1393 ساعت 19:30 | بازدید : 1132 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

دیاگرام فازی مس و سیلیسیم (Phase Diagram of Copper and Silicon) در شکل زیر نشان داده شده است.

 

 

موضوعات مرتبط: مس , ,

|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


ریخته گری ژله ای (Gel Casting)
پنج شنبه 8 / 3 / 1393 ساعت 19:27 | بازدید : 1916 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

ریخته گری ژله ای (Gel Casting) حالت خاصی از روش ریخته‌گری نواری است که در آن ترکیب بایندر قابلیت پلیمریزه‌ شدن داشته و یا از مواد ژله‌ای استفاده می شود که به دوغاب حالت ژله‌ای می‌دهد. در مواردی بایندر با مایع و یا ذرات در داخل دوغاب واکنش برقرار نموده و باعث ژله‌ای شدن دوغاب می‌شود. بدین ترتیب می‌توان در یک قالب غیر متخلخل ریخته‌گری انجام داده و یک قطعه توپر به دست آورد. البته تغییرات حجمی آن باید ناچیز باشد. قالب می‌تواند پلیمری، شیشه‌ای و یا فلزی بوده و شکلی پیچیده داشته باشد. ریخته گری ژله ای بیشتر برای ساخت قالب‌ های سرامیکی جهت ریخته‌گری فلزات، پر کردن و ترمیم دندان‌ ها، ترمیم سطوح اجزای ساختار ها و سازه‌ ها و غیره‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت هوازدایی و ریخته‌گری لازم است از یک ارتعاش‌ دهنده قالب یا ویبراتور استفاده شود. در عمل برای ریخته‌ گری ژله‌ ای ابتدا منومر آلی فعال در آب غیریونی حل شده و سپس ماده پراکنده‌ساز (معمولا پلی‌اکریلیت ها) همراه با پودر سرامیکی به محلول حاصله اضافه می‌شود. بعد از هوازدایی دوغاب، یک ماده کاتالیست جهت تسریع واکنش‌های پلیمریزاسیون به آن اضافه می‌شود. با حرارت‌دهی جزئی شدت فرآیند پلیمریزه شدن افزایش یافته و مدت زمان ژله‌ای شدن بسته به شرایط فرآیند از 5 تا 60 دقیقه تغییر می‌نماید. درصد حجمی مواد بایندر معمولا 16% بوده که بسیار کمتر از حالت قالب‌ گیری تزریقی می‌باشد. در این روش می‌توان از بایندر های مولکولی غیر آلی چون سیلیکات سدیم که به صورت شیمیایی پلیمریزه می‌شود و یا ترکیباتی چون متیل سلولز که از طریق حرارتی پلیمریزه می‌شوند استفاده نمود. شکل زیر فرایند ریخته‌ گری ژله‌ ای را به صورت شماتیک نشان می‌ دهد.

موضوعات مرتبط: روش های ریخته گری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آزمايش تغيير حالت مارتنزيتی
پنج شنبه 8 / 3 / 1393 ساعت 19:24 | بازدید : 1012 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

مقدمه

همان گونه که مي دانيم دگرگوني پرليتي مستلزم نفوذ است . بنابراين در دماهاي نسبتا بالا انجام مي شود . در اين جلسه دگرگوني مارتنزيتي 1 که در دماهاي به مراتب پايين تر از دماي تشکيل پرليتانجام مي شود و بنابراين نفوذ در آن نقشي ندارد بررسي خواهد شد . با توجه به اين نکته کهدگرگوني مارتنزيتي بدون نفوذ و يا جابجايي انفرادي اتم ها بوده و بنابراين نياز به فعاليت حرارتي ندارد، گفته مي شود که اين دگرگوني از نوع برشي  است و به کمک جابجايي گروهي اتم ها انجام ميپذيرد . از جمله مشخصات ديگر دگرگوني مارتنزيتي خصوصيات شبکه بلوري و ميکروساختار ريز وسوزني شکل آن است . تشکيل مارتنزيت ، مستلزم سريع سرد کردن و بنابراين متوقف کردندگرگوني نفوذي است . البته شرايط دقيق سرد کردن که در يک فولاد منجر به تشکيل مارتنزيت ميشود بستگي به درصد کربن ، عناصر آلياژي و اندازه دانه هاي آستنيت دارد . باينيت که در گسترهدمايي محدود بين پايين ترين دماي تشکيل پرليت و بالاترين دماي تشکيل مارتنزيت به وجود مي آيد ،محصول دگرگوني خاصي است که در آن هر دو مکانيزم نفوذي و برشي نقش دارند .

ساختار بلوري نيست .

موضوعات مرتبط: عملیات حرارتی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


٭فرز کاری milling٭
پنج شنبه 1 / 3 / 1393 ساعت 8:35 | بازدید : 813 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

 

٭فرز کاری        milling٭

  

  براده برداری روی قطعات مدورو بی شکل به صورت منظم و نامنظم را فرز کاری گویند.

 

 

v        انواع ماشینهای فرز

 

 

1.   ماشین فرز افقی:

 

هرگاه میله فرزیا میله کارعمود برسطح زمین باشداین دستگاه به نام ماشین فرز عمودی است.در ماشینهای فرز افقی ابزار کار حرکت اصلی را داشته و قطعه کار حرکت پیشروی و تنظیم باررا انجام می دهد.ماشین فرز افقی از قسمتهای زیر تشکیل شده است:

به ادامه مطلب مراجعه فرماید

موضوعات مرتبط: شکل دادن , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یاتاقانها
پنج شنبه 1 / 3 / 1393 ساعت 8:34 | بازدید : 1171 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )

یاتاقانها

در هر حال اختراع چرخ پدیده مهمی بوده است ولی این یاتاقانها بودند که باعث چرخش اجسام می شوند. در ابتدا رومی ها، بلبیرینگ ضد اصطکاک اولیه را در دوران حضرت مسیح (ع) بکار می بردند. باقیمانده های یک کشتی رومی در دریاچه «نمی» حکایت از وجود سه نوع اولیه بلبیرینگ یعنی کروی، استوانه ای و مخروطی (شیبدار) داشت، هر چند در این جستجو مورد استفاده آنها نامشخص ماند.
در دوران رنسانس لئوناردوداوینچی یک یاتاقان ضد اصطکاک را طراحی کرد اما قصد وی از ساختن آن همچنان نامعلوم است. با پیشرفت انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و بکار گیری نیروی بخار بجای نیروی باد، استفاده از یاتاقان ها بسیار گسترش یافت. هر چند که بیشتر آنها از نوع یاتاقان های محوری بودند و از نوع یاتاقان های ضد اصطکاک کمتر استفاد

موضوعات مرتبط: چدن , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تولید کامپوزیتها
پنج شنبه 1 / 3 / 1393 ساعت 8:32 | بازدید : 914 | نویسنده : میلاد محمدزاده | ( نظرات )
 تولید کامپوزیتها
 
از جمله مزایای این روش که یکی از باصرفه‏ترینروشهای تولید کامپوزیتهاست، این است که درصد الیاف در آن بالاست و چون الیاف بصورتطولی آرایش می‏یابند، محصول دارای استحکام کششی و فشاری بسیار بالایی است. همچنینسطح محصول نهایی کاملاً صاف است و نیازی به فرآیندهای تکمیلی نیست.

مراحلفرآیند:

  • ورودی الیاف: الیاف تقویت کننده‏ به شکلی هستند که بطور پیوسته فرآیند امکان پذیر باشد. قفسة الیاف پیوسته، اولین قسمت خط فرآیند می‏باشد. بعد از قفسة الیاف، قفسة نمد الیاف شیشه یه پارچة‌ها سطح قرار دارد. حرکت 
موضوعات مرتبط: کامپوزیت , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

سطح وبسایت چطوری در نظر میگیرید

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد


خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید



تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان Special reference Metallurgy و آدرس metallurgyy.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 384
:: کل نظرات : 16

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 8
:: تعداد اعضا : 955

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 41
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 43
:: بازدید ماه : 3188
:: بازدید سال : 10139
:: بازدید کلی : 142445