نورد شکل دار

مانند ميلگردها، ناودانيها تيرآهنها كه با عبور از يك سري غلتك شكل داده شده نورد ميشوند كه طراحي غلتكهاي آنها احتياج به تجربه فراوان دارد زيرا كه سطح مقطع بايد به طور يكنواخت كاهش يابد.




نورد حلقوی

حلقه يا شعاع كم و مقطع زياد به حلقه با شعاع زياد و مقطع كم تبديل ميگردد. حلقه بين دو غلتك قرار ميگيد كه يكي محرك است، و ضخامت آن با نزديك كردن دو غلتك دوار به يكديگر كاهش ميابد و در نتيجه شعاع آن زياد ميگردد. اين روش براي تهيه حلقه رولبرينگها نيز استفاده ميگردد.
در دماي اتاق و يا دماي زياد انجام ميگيرد بسته به اندازه، مقاومت و قابليت شكل پذيري مواد. امتياز اين روش نسبت به روشهاي مشابه زمان توليد كم، صرفه‎جويي در مواد، تلورانسهاي نزديك، و دانه‎بندي دلخواه.




رزوه نوردی

فرايند تغييرشكل سردي است كه در آن رزوه‎هاي مخروطي و يا صاف دور يك ميلگرد با عبور آن بين دو قالب فلزي شكل ميگيرد. در هر ضرب يا كورس قالب رزوهها حول ميله شكل ميگيرند.



روش ديكر توليد رزوه در قالبهاي دوار است كه سرعت توليد در آن به 80 قطعه در ثانيه ميرسد. روش بدون براده است و با افزايش مقاومت با كار سرد و تلورانسهاي خوب است و بسيار پر سرعت. صافي سطح بسيار خوب است و روش تنشهاي باقيمانده فشاري ايجاد ميكند كه مقاومت به خستگي را افزايش ميدهد. در رزوه نورد شده افزايش قطر داريم، و جريان دانه‎ها طوري است كه مقاومت را افزايش ميدهد.چرخدنده‎هاي مارپيچ و ساده را نيز ميتوان با اين روش توليد كرد. روش را ميتوان روي سيلندر خام يا براده برداري اوليه شده انجام داد.

Click this bar to view the original image of 748x466px.